در گزارش گردو دانلود اعلام شد؛

مشارکت بالای روسها در نمایشگاه اینوتکس

مشارکت بالای روسها در نمایشگاه اینوتکس

به گزارش گردو دانلود، دبیر نمایشگاه اینوتکس 2023 با اعلان اینکه بیشترین مشارکت کننده در نمایشگاه اینوتکس 2023 از کشور روسیه با 25 شرکت فناور بود، اظهار داشت: میزان استقبال استارت آپ ها 36درصد بود.



عباسی فشمی دبیر نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به گزارش های کلی و دستاوردهای دوازدهین دوره نمایشگاه اینوتکس اظهار داشت: شعار امسال نمایشگاه اینوتکس یا نمایشگاه نوآوری و فناوری همان شعار سال قبل بود و سعی کردیم همه عناصر کلیدی توسعه زیست بوم نوآوری کشور را دور هم جمع نماییم. از استارت آپ ها و شتاب دهنده ها، شرکت های دانش بنیان و پارک های علمی و فناوری تا شرکت های سرمایه گذاری همه بازیگران کلیدی که برای توسعه نوآوری در کشورمان فعال می باشند، در بخش های مختلف نمایشگاه شرکت کردند.
وی ضمن اشاره به این که نمایشگاه سه بخش نمایشگاهی، رویدادی و آنلاین داشت، اضافه کرد: در بخش نمایشگاهی ظرفیت مان با آنکه نسبت به نمایشگاه سال قبل ۶۶ درصد افزایش داشت اما در یک ماهه اول شروع ثبت نام یعنی در بهمن ماه سال قبل کل ظرفیتی که داشتیم تکمیل شد و جایی برای ارائه به سایر شرکتها جهت حضور در نمایشگاه نداشتیم.
فشمی افزود: امسال در بخش نمایشگاهی به غیر از غرفه های شتاب دهنده، استارت آپ، مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان، شرکت سرمایه گذاری، پارک های فناوری و غیره از کشورهای مختلف هم مشارکت کننده داشتیم که بیشترین مشارکت کننده از کشور روسیه بود. ۲۵ شرکت فناور از این کشور و پس از آن ترکیه و پاکستان در اینوتکس امسال حضور داشتند که مجموعاً تعداد غرفه داران خارجی ۳۳ شرکت بود.
میزان تفاهم نامه و مبلغ قراردهای اینوتکس ۲۰۲۳
دبیر نمایشگاه اینوتکس همین طور خاطرنشان کرد: در بخش نمایشگاهی اهتمام کرده ایم مخصوصاً بین غرفه داران ایرانی و خارجی و بین شرکت هایی که در نمایشگاه حاضر هستند با هم ارتباط برقرار نماییم. بطورمثال استارت آپ ها را به سرمایه گذاران و در قالب «کافه سرمایه» شرکت های دانش بنیان را به صنایع وصل نماییم. در کل از مجموع جلسات بی تو بی که میان شرکتها در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ برقرار شد، ۵۳ تفاهم نامه به امضا رسید که ارزش این ۵۳ تفاهمنامه، ۲۷۸ میلیارد تومان است.
فشمی ضمن اشاره به بخش رویدادی نمایشگاه اظهار داشت: هدف اول برگزاری نمایشگاه، توسعه سرمایه گذاری در عرصه فناوری و نوآوری است، هدف دوم افزایش تعاملات زیستی بین بنگاه های اقتصادی مانند شرکت های دانش بنیان و صنایع و هدف سوم ما شبکه سازی است. به جهت اینکه به این اهداف برسیم برای هر کدام از این اهداف چند رویداد ایجاد کردیم. بطورمثال قبل از نمایشگاه در عرصه سرمایه گذاری سعی کردیم. امسال ۷۵۰ جلسه سرمایه گذاری بین سرمایه گذار ها و استارت آپ ها تنظیم شد که از این ۷۵۰ جلسه تنظیم شده، ۴۱۶ جلسه سرمایه گذاری انجام شد و این جلسات عمدتا به نوبت دوم رسید. یعنی در نوبت اول سرمایه گذار و استارت آپ باهم آشنا شدند و جهت بررسی بیشتر جلسه به نوبت دوم کشیده شد.
سه استارت اپ به تامین مالی جمعی دست یافتند
وی افزود: برنامه های دیگرمان در عرصه سرمایه گذاری به غیر از کافه سرمایه، برنامه تامین مالی جمعی بود که سه استارت آپی که تمام پروسه ارزیابی ما را طی کرده بودند با ضمانت صندوق نوآوری شکوفایی در معرض تامین مالی جمعی قرار گرفتند. در این بخش ما ظرفیتی که برای تامین مالی جمعی داشتیم ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ تومان بود.
وی همین طور اظهار داشت: در بخش سرمایه گذاری بطورمثال جشنواره تأثیر گذارترین نهادهای مالی در عرصه نوآوری یا «فینوتکس» را داشتیم و از سرمایه گذاران برتر، بانکهای برتر تقدیر گردید.
نیازهای ۵ صنعت ارائه شد
فشمی ضمن اشاره به هدف بیزنسی برگزاری نمایشگاه افزود: امسال ۵ رویداد ارائه نیازهای فناورانه به نام Reverse pitch داشتیم. در این ۵ رویداد، یک شرکت صنایع مواد غذایی و یک شرکت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیازهای فناورانه خودرا مطرح نمودند.
وی اضافه کرد: صنایع لوازم خانگی، صنایع تجهیزات پزشکی یا همان هلال احمر، رگولاتوری و سازمان امور استخدامی نیز مشکلات فناوری خودرا مطرح نمودند. در این ۵ حوزه، نیازهای فناورانه عنوان شد. در هر کدام از این حوزه ها شرکت هایی که در آن برنامه حاضر بودند یا در نمایشگاه حاضر بودند و می توانستند این نیاز را رفع کنند همان جا با آن صاحب نیاز یا صاحب صنعت وارد تعامل شدند.
دبیر نمایشگاه اینوتکس در ادامه اظهار داشت: مجموعاً در این ۵ رویداد Reverse pitch تفاهم نامه رفع نیاز فناورانه منعقد گردید که ارزش مجموع شأن ۱۲۳ میلیارد تومان بود. اگر بخواهیم جزئی تر بگوییم در رویداد ارائه نیازهای فناورانه لوازم خانگی ۱۲ تفاهم نامه به ارزش ۷۵ میلیارد تومان منعقد گردید.
فشمی اضافه کرد: در بخش بیزینسی، فضایی داشتیم که به صورتی فروشگاه محصولات «بی تو بی» دانش بنیان بود در این بخش محصولات دانش بنیانی که مخاطبان عموم داشتند را دعوت کردیم. از بین ۵۰ محصول فناورانه که در این بخش بود مجموعاً ۳۶۰ میلیون تومان فروش رفت.
وی ضمن اشاره به موضوع شبکه سازی اظهار داشت: امسال ما سه استیج داشتیم و وضعیت سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا، وضعیت استارت آپ های حوزه فینوتکس، وضعیت استارت آپ های حوزه های تخصصی خاص مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
دبیر نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۳ افزود: یک استیج دیگر داشتیم که آینده تکنولوژی را مطرح می کرد به عنوان مثال با عنایت به روی کار آمدن هوش مصنوعی، آینده ای که هوش مصنوعی برای کسب و کارها رقم می زند را بررسی کرد. استیج دیگر نیز درباره ی موضوع حکمرانی بود که به قوانینی که در عرصه کسب و کارهای نوپا تأثیر گذار هستند، اشاره داشت. به عنوان مثال درباب فیلترینگ از مرکز ملی فضای مجازی و شرکت های استارت آپی با هم گفتگو داشتند همین طور قانون جهش تولید دانش بنیان و مصوبات آن با حضور صنایع و دانش بنیان ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
استارت اپ ها بیشترین مخاطب اینوتکس ۲۰۲۳ بودند
فشمی در ادامه بیان کرد: در بخش بیزینسی نسبت به سال قبل از نظر تعاملات و تفاهم نامه های منعقد شده رشد شایان توجهی داشتیم و همین طور برمبنای آماری که داشتیم امسال بیشترین مشارکت کننده اینوتکس ۲۰۲۳، استارت آپ ها بودند. میزان استقبال استارت اپ ها ۳۶ درصد و دانش بنیان ها ۳۳ درصد بود.
وی در آخر اظهار داشت: ۳۰ تفاهم نامه reverse pitch یعنی تفاهم نامه رفع نیاز فناورانه بین شرکت های دانش بنیان و صنعت و ۵۳ تفاهم نامه فروش بین شرکت های نمایشگاهی منعقد گردید.
گفتنی است؛ دوازدهمین نمایشگاه بین المللی اینوتکس ۲۰۲۳ به میزبانی بیش از ۴۵۰ مشارکت کننده از زیست بوم نوآوری و فناوری کشور شامل استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان و… از ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در پارک علم و فناوری پردیس به مدت ۴ روز برگزار گردید.

1402/02/30
22:52:20
5.0 / 5
419
تگهای خبر: آنلاین , استارت آپ , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳