چگونه انتشار گازهای گلخانه ای حمل و نقل جهانی را کاهش دهیم؟
به گزارش گردو دانلود، خراسان رضوی سیستم حمل و نقل جهانی ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهد که همچنان درحال رشد است و برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی گراد، باید انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل را تا حد ممکن کاهش دهیم.
به نقل از ویفروم، با رشد اقتصاد و جمعیت، احتیاج به حمل و نقل کارآمد، در دسترس و پایدار هم بیشتر می شود. در سال ۲۰۱۹، ۷۱ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای فقط در ارتباط با حمل و نقل جاده ها بود. حمل و نقل سال هاست که در نرخ کربن زدایی از بخش های دیگر مانند برق و گرمایش عقب تر است. برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی گراد و پیشگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب وهوایی، باید مسیر خویش را معکوس نماییم و انتشار گازهای گلخانه ای حمل و نقل را تا حد ممکن کاهش دهیم.
برای رسیدن به این مسیر، تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی نقش مهمی ایفا خواهد نمود اما تغییر حمل و نقل مستلزم تغییرات واقعی سیستمی است.
سیستم های حمل و نقل آینده علاوه بر کم کربن بودن، باید ایمن، مدرن و حول محور بهبود سلامت باشند. بعنوان مثال، گسترش زیرساخت ها در اطراف سیستم های حمل و نقل عمومی با مسیرهای پیاده روی یا مسیرهای دوچرخه سواری اختصاصی نه تنها با ازدحام وسایل نقلیه مبارزه می کند و آلودگی هوا را می کاهد بلکه کارهای فیزیکی بیشتری مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری را تشویق می کند.
سیستم ایمن، از تصادفات و مرگ ناشی از سفر با وسیله نقلیه جلوگیری می کند. در سال ۲۰۲۱، سازمان ملل هدفی را برای کاهش صدمات و مرگ ومیر ناشی از تصادفات جاده ای تا سال ۲۰۳۰ به نصف تعیین کرد که دستیابی به این هدف مستلزم تلاشهای هماهنگ برای حفاظت از عابران پیاده، دوچرخه سواران و رانندگان، مانند بهبود طراحی خیابان ها، ایجاد مسیرهای حفاظت شده دوچرخه و اجرای قوانین راهنمایی ورانندگی است. سیستم های حمل و نقل همینطور باید مقرون به صرفه و قابل دسترس برای همه باشند.
مسافت طی شده توسط خودرو های سواری در سطح جهانی درحال افزایش است. سهم کیلومتر طی شده توسط خودرو های سواری در سال ۲۰۲۰ به ۴۴ درصد افزوده شد و انتظار می رود این میزان در سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد برسد و برای معکوس کردن این روند، باید اطمینان حاصل نماییم که مردم در سرتاسر جهان به جایگزین های با کیفیت و ایمن مانند قطارهای سریع السیر یا اتوبوس دسترسی دارند. کاهش این سهم به ۳۴ تا ۴۴ درصد تا سال ۲۰۳۰ به سیستم حمل و نقل کمک می نماید تا گرمایش جهانی را زیر ۱.۵ درجه سانتی گراد حفظ کند.
شهرها می توانند برای کاهش وابستگی به خودرو، راه های جدیدی برای افزایش دسترسی به مغازه ها، خدمات و فرصت های اوقات فراغت بدون احتیاج به وسایل نقلیه ابداع کنند همینطور از راه افزایش هزینه های پارکینگ، مالیات بر سوخت یا طرح های شارژ ازدحام سفرهای خودرویی را از بین ببرند.
افزایش کیفیت و مقرون به صرفه بودن انتخابهای جایگزین برای سفر با هواپیما، مانند قطار و کشتی، برای افزایش مسافر ضروریست.
هم اکنون، تقریبا سه چهارم انتشار دی اکسیدکربن ناشی از حمل و نقل جاده ای است. با عنایت به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، این تغییرات مزایای گسترده ای برای سلامت عمومی و کیفیت زندگی به همراه خواهد داشت. کاهش استفاده از خودرو می تواند فضاهای بیشتری را برای پیاده روی و دوچرخه سواری، پارک های عمومی یا غذاخوری در فضای باز و معاشرت باز کند.
از سال ۲۰۲۲، ۱۱ کشور همچون هند و چین هدف دوری از سفر با خودرو و اولویت بندی حمل و نقل عمومی را عرضه کردند و ۱۰۳ کشور از سال ۲۰۱۹، برای زیرساخت های پیاده روی و دوچرخه سواری برنامه هایی داشتند.
باید وسایل نقلیه با سوخت فسیلی را با بیشترین سرعت ممکن کنار بگذاریم. خوشبختانه، وسایل نقلیه الکتریکی خدمات مشابهی را بدون انتشار مستقیم دی اکسیدکربن یا آلودگی هوا عرضه می دهند. به جهت اینکه در راه محدود کردن گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتی گراد تا سال ۲۰۳۰ باقی بمانیم، تمام خودرو های جدید فروخته شده در سطح جهان باید الکتریکی باشند. در سال ۲۰۲۱، تنها ۸.۷ درصد از خودرو های جدید برقی بودند و به کمک بهبود اقتصاد و حمایت دولت، فروش خودرو های برقی به سرعت درحال افزایش است و ۱۰ ها کشور قصد دارند فروش خودرو های گازسوز و دیزلی را تا سال ۲۰۴۰ یا پیش از آن پایان دهند.
هزینه های اولیه خودرو های برقی درحال کاهش است که بیشتر به سبب کاهش قیمت باتری است. تعداد شارژرهای برقی در سرتاسر جهان در سال ۲۰۲۱ به ۱.۸ میلیون رسید.
تغییرات می توانند سیستم حمل و نقل جهانی ما را متحول کنند. آنها سیستم جدیدی را عرضه می دهند که در آن فرصت ها و خدمات به سادگی و به صورت عادلانه از راه جابجایی پاک و ایمن از پیاده روی تا اتوبوس های برقی و برنامه های اشتراک دوچرخه قابل دسترسی است. سیستمی که در آن هواپیماها با سوخت پاک کار می کنند و تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ ومیر کودکان نیستند. سیستمی که در آن قطارهای پرسرعت رایج و محبوب هستند. البته، این موارد تنها در صورتی امکان پذیر است که ما به سرعت پیشرفت در این تغییرات را برای دستیابی به اهداف آب وهوایی و برابری در این دهه تعیین کننده تسریع نماییم.
منبع: گردو دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب