با حضور دبیر ستاد صورت گرفت؛
بررسی موانع توسعه برنامه های حوزه آموزش سند ملی فناوری های فرهنگی
به گزارش گردو دانلود، دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری های فرهنگی و نرم با هدف بررسی موانع موجود در حوزه آموزشی و یادگیری با حضور فعالان در رابطه با این حوزه بررسی گردید.
به گزارش گردو دانلود به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «پلتفرم همرسان محصولات و خدمات حوزه آموزش و یادگیری» با هدف «شناسایی ظرفیتهای بخش خصوصی و توسعه کسب و کارها»، «رویداد ملی نوآوری و فناوری های آموزش و یادگیری»، «سامانه آموزش و همرسانی نیروی انسانی ماهر با هدف استعداد یابی و هدایت تحصیلی و شغلی»، «توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری در حوزه آموزش- یادگیری و تعلیم و تربیت» و «راه اندازی کلینیک کسب و کارهای این حوزه با هدف توسعه توانمندی و رفع نیازهای دستگاههای دولتی و حضور در بازارهای بین المللی»، ۵ محور اصلی تعریف شده در حوزه آموزش و یادگیری سند ملی فناوری های فرهنگی و نرم است که در دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری های فرهنگی و نرم مورد بررسی قرار گرفت.
در همین راستا، مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ضمن اشاره به مبحث احیای کارگروه های تخصصی در سند ملی فناوری های فرهنگی و نرم اظهار نمود: کارگروه ها را بعنوان بازوی تخصصی سند باردیگر احیا کردیم.
وی افزود: با عنایت به این که این سند حوزه های متنوعی دارد و حدودا ۲۰ حوزه با آن مواجهند، با یک ستاد چابک چند نفره ما نمی توانیم به صورت تخصصی راهبردنگاری دراین حوزه داشته باشیم.
حسنلو خاطرنشان کرد: از این جهت کارگروه ها برای ما بسیار حائز اهمیت هستند و تلاش ما براین بوده که این کارگروه های تخصصی عملیاتی و واقعی تعریف شوند و این کارگروه ها اختیار عمل داشته باشند و بعنوان بازوی تصمیم گیر نه الزاما تصمیم ساز فعالیت کنند.
سرپرست ستاد فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تصریح کرد: خروجی کارگروه ها از نگاه ما رویکرد تخصصی سند به آن حوزه است و روند اضافی اتفاق نمی افتد.
حسنلو بیان نمود: ما در این کارگروه در حوزه آموزش و یادگیری، در حوزه فناوری آموزشی و صنایع وابسته به حوزه آموزش بالاترین کارگروهی را می بینیم که نتایج آن به صورت مستقیم بعنوان راهبردهای سند از دستگاههای مرتبط قابل پیگیری و مطالبه است.
همچنین در ادامه این نشست، یاسر قرائی دبیرکارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی اظهار نمود: با عنایت به این که در دور نخست برگزاری این نشست جمعیت کوچکتری از فعالان حوزه یادگیری و آموزش حضور داشتند اما دراین جلسه تعداد فعالان این حوزه افزایش قابل ملاحظه ای داشته امید است تا به همت و همفکری و هم افزایی فعالان اتفاقات خوبی را در حوزه آموزش و یادگیری رقم بزنیم.
وی افزود: در زیست بوم بوجود آمده در سالهای اخیر بخش های مختلف در حوزه آموزش و یادگیری فعال می باشند و جمعیت بزرگی همچون به صورت مستقیم سه وزارت خانه در این عرصه درحال فعالیت هستند.
قرائی ضمن اشاره به این که کمی دیر وارد حوزه آموزش و یادگیری شده ایم اعلام نمود: تصمیم است تا با هم افزایی و ذیل سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم که ابلاغ گردیده عقب افتادگی های این حوزه را جبران نماییم.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این بوده که در این سلسله نشست ها بتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده نماییم و فعلاً به پروژه ها و برنامه های جدید نپردازیم.
سرپرست کارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی خاطرنشان کرد: با عنایت به برگزاری نشست های مختلفی که با نمایندگانی از دانشگاه آزاد، وزارت عطف، وزارت آموزش و پرورش و نهادهای عمومی و خصوصی، حدودا ۵ مبحث و محور نهایی شده که با عنایت به اسناد و آئین نامه های لازم که وجود دارد می توانیم به این برنامه ها برسیم.
وی بیان نمود: ازاین رو از تمامی نمایندگان دستگاه ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش و یادگیری دعوت شده تا از نقطه نظرات آنها در رسیدن به این ۵ محور و حوزه های تخصصی بهره مند شویم.
قرائی خاطرنشان کرد: تقاضای ما از هر دستگاه و نهاد فعالی در این عرصه که بستری برای رسیدن به این ۵ برنامه و توسعه حوزه یادگیری و آموزش دراختیار دارد اینست که برای توسعه این برنامه ها از راه نهاد و یا دستگاه خود ما را یاری کند.
وی ضمن اشاره به این مورد که سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم پیش از این در اختیار نمایندگان دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی قرار گرفته اظهار نمود: در مورد ۵ برنامه پیشنهادی مستنداتی هم در زمینه سند و آئین نامه ها وجود دارد و هم این که در قانون صنایع خلاق که درحال شکل گیری است و با برنامه هفتم توسعه به این برنامه ها دسترسی پیدا نماییم.
گفتنی است، در دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوری های فرهنگی و نرم که در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی برگزار شد، نمایندگانی از دستگاههای مختلف فعال در حوزه آموزش و یادگیری همچون وزارت عطف، وزارت آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای کشور و چند سازمان و نهاد خصوصی حضور داشتند.
در ادامه این جلسه تمامی نمایندگان این دستگاه ها و نهادها به ایراد نقطه نظرات و پیشنهادات خود در مورد موانع توسعه و راهکارهای دسترسی به ۵ برنامه پیشنهادی مطرح شده در حوزه آموزش و یادگیری پرداختند.
منبع: gerdoodl.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب