تحلیل بازار محصولات نانو نشان داد؛
ارزش دلاری محصولات نانوی ایرانی
گردو دانلود: تحلیل بازار محصولات نانو حاکی از ارزش دلاری هزار و 125 میلیـون دلاری فـروش محصـولات نانـو سـاخت ایـران در سـال 1401 است.
به گزارش گردو دانلود به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ۲۰ سال از عزم کشور برای توسعه علم و فناوری نانو می گذرد؛ ایران در حالی در این حوزه پا نهاد که از تدوین برنامه های توسعه فناوری نانو در کشورهای داعی علم و فناوری چند سالی بیشتر نمی گذشت اما جامعه علمی کشور و به تبع آن فناوران و صنعتگران با این فناوری آشنایی نداشتند و متخصصان داخلی در این فناوری قلیل بودند. علاوه بر آن زیست بوم نوآوری، کمتر رشد یافته بود و صنایع موجود، آمادگی الزام را برای جذب فناوری های پیشرفته نداشتند.
در این میان، عزم نخبگان و سیاستگذاران فناوری نانو بر آن شد که توسعه این فناوری، بر طبق یک الگوی پیشرفت بومی و درونزا، ضمن اشراف و تسلط علمی، راه تولید ثروت و دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی را هموار سازد. فناوری نانو با تأثیر بر تمام صنایع با بهبود محصولات موجود در مرحله اول و همین طور ایجاد محصولات جدید در مرحله دوم، حجم بازار بسیار بزرگی را پیش روی جهان قرار داده است.
بازار فناوری نانو در ایران نیز در سالیان اخیر رشد پرشتاب و قابل توجهی داشته و همه حوزه های صنعتی را در بر گرفته است. یکی از الزامات پیشرفت فناوری نانو در کشور، پایش مداوم مسیر تجاری سازی فناوری های نانو در بستر بنگاه های اقتصادیست. در سال های اخیر این پایش بصورت دوره ای و به شکل پیمایش بازار محصولات فناوری نانو توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو انجام شده است. تحلیل اقتصادی شرکت های فناوری نانو و شناخت وضع بازار کالاها و خدمات فناوری نانو تولید داخل از با اهمیت ترین اهداف این پیمایش هستند.
تحلیل بازار محصولات نانو در سال ۱۴۰۱
ارزش دلاری فروش محصولات نانو ساخت ایران در سال ۱۴۰۱ معادل هزار و ۱۲۵ میلیون دلار بوده است. این میزان با احتساب نرخ برابری قدرت خرید (PPP) معادل چهار هزار و ۸۳۲ میلیون دلار می شود.
بازار محصولات نانو برمبنای نوع کالا، خدمات و تجهیزات
خدمات فنی شامل خدماتی است که شرکت های فنی از قبیل تجهیزات ساز یا تولیدی ارائه می دهند. بیشترین نوع خدمات در بازار ایران را خدمات پوششدهی با دستگاه PVD تشکیل می دهد. خدمات کسب و کاری نیز شامل خدمات آموزشی، تجاری سازی و مالکیت فکری و … می شوند که به بنگاهها یا افراد حقیقی فعال در فناوری نانو ارائه می شوند. در این بخش، خدماتی مورد محاسبه قرار می گیرند که ارائه آن خدمت، علاوه بر دانش تخصصی آن حوزه به دانش نانو نیز نیاز داشته باشد. حجم کل بازار تجهیزات و خدمات نانو در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۲۸۲ و ۵، ۳۶۳ میلیاردریال بوده است.
تعداد شرکت های فناوری نانو به تفکیک حجم فروش
بیش از ۸۵ درصد از کل حجم بازار نانوفناوری ایران در سال ۱۴۰۱ در اختیار ۶۹ شرکت اول قرار دارد.
حدود نیمی از شرکتهای نانو در سال ۱۴۰۱ حجم فروش کمتر از ۱۰ میلیارد تومان داشتند.
همچنین صنعت ساخت و ساز نزدیک به نیمی از بازار محصولات فناوری نانوی ایران در سال ۱۴۰۱ را در برگرفته که رقمی در حدود ۱۴۷ هزار میلیاردریال می شود. بیش از ۹۰ درصد این رقم مربوط به بازار شیرآلات بهداشتی، کاشی و شیشه رفلکس است. صنعت خودرو و حمل و نقل در جایگاه بعدی قرار دارد و حدود ۳۸ هزار میلیاردریال حجم فروش محصولات نانوی این حوزه است که ۶۵ درصد آنرا کاتالیست های خودرو می سازند. همین طور ۹۸ درصد از تمام سهم ۱۲.۵ درصدی صنعت نفت و گاز را نیز نانوکاتالیست های این حوزه می سازند. حوزه های نانومواد، کشاورزی و آموزش کمترین سهم را دارند.
حجم فروش، صادرات و تعداد شرکتهای حوزه های صنعتی مختلف
در حوزه ساخت و ساز به سبب وجود شرکت های بیشتر (۷۴ شرکت) حجم فروش و صادرات و همین طور رقابت بیش از سایر حوزه ها است. الکترونیک و اپتیک / فوتونیک هم سهم بالایی از بازار محصولات نانوی ایران را دارد ولی تنها ۵ شرکت در این زمینه فعال می باشند.
در صنعت خودرو و نفت و گاز با وجود حجم فروش بالا، میزان صادرات اندک است.
دو حوزه رنگ و پوشش و نساجی جزو حوزه های با حجم صادرات نسبتاً بالا هستند.
کمترین شرکتها در عرصه های الکترونیک / اپتیک، کشاورزی و آب و محیط زیست هستند.
بیشترین تعداد شرکتها هم بعد از صنعت ساخت و ساز در عرصه خدمات، تجهیزات و دارو و سلامت فعالیت دارند.
منبع: gerdoodl.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب