رونمائی از نخستین موتور سیکلت CNG جهان

رونمائی از نخستین موتور سیکلت CNG جهان

به گزارش گردو دانلود، شرکت موتورسیکلت سازی باجاج(Bajaj) بزودی از نخستین موتورسیکلت در جهان که با سوخت CNG کار می کند، رونمایی خواهد نمود که می تواند موتورسیکلت ها را از نظر زیست محیطی پایدارتر و کارکردن آنها را ارزان تر کند.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا، گزارش شده است که شرکت موتورسیکلت سازی باجاج(Bajaj) نخستین موتور سیکلت CNG جهان را در ماه ژوئن عرضه خواهد نمود.
به نقل از ان ای، ما در طول سالیان شاهد تعدادی جایگزین پیشنهادی برای سوخت موتورسیکلت ها به جای استفاده از بنزین بوده ایم که همچون آنها میتوان از بخار، هیدروژن، آب و باتری نام برد. حالا یک سازنده موتورسیکلت درحال آماده شدن برای عرضه نخستین موتورسیکلت CNG جهان است.
کلمه CNG مخفف Compressed Natural Gas به معنای گاز طبیعی فشرده شده است که همانطور که از نامش پیداست از فشرده سازی گاز طبیعی به کمتر از ۱ درصد حجم آن در فشار استاندارد جو تولید می شود و میتوان از آن بعنوان منبع سوخت برای موتورهای احتراق داخلی استفاده کرد؛ جایی که یک مخزن استوانه ای، گاز را پیش از رسیدن به محفظه احتراق از راه خطوط سوخت و از راه یک تنظیم کننده فشار تغذیه می کند تا با هوا مخلوط و توسط شمع مشتعل شود.
شرکت هندی باجاج مقرر است موتورسیکلت گاز طبیعی فشرده(CNG) خویش را در ژوئن سالجاری عرضه نماید. این فناوری که مشابه با موتورسیکلت های گاز طبیعی مایع(LPG) است، می تواند اثرات زیست محیطی موتورسیکلت ها را در آینده به صورت قابل ملاحظه ای کم کند.
قابل ذکر است که LPG اغلب در مقایسه با بنزین یا گازوئیل، گزینه ای مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای حمل و نقل در نظر گرفته می شود و الان به شکل گسترده ای در اتوبوس ها، کامیون ها و خودرو های سواری استفاده می شود.
آیا CNG راهکار آینده است؟
در حالیکه استفاده از سوخت CNG مدتی است که در سطح جهانی در دسترس می باشد، موتورسیکلت CNG آینده باجاج نخستین مدل تولیدی در نوع خود در جهان است. این شرکت بیشتر از یک سال است که نمونه اولیه موتور سیکلت خویش را با موتور CNG ساخته است.
راجیو باجاج، مدیر عامل این شرکت در مصاحبه ای در نوامبر ۲۰۲۳ اظهار نمود که نمونه اولیه موتورسیکلت CNG این شرکت، کاهش ۷۵ درصدی انتشار مونوکسید کربن را در مقایسه با یک موتورسیکلت بنزینی نشان داده است.
او همینطور به کاهش قابل توجه انتشار کربن دی اکسید(CO2) و انتشار تقریبا صفر هیدروکربن های غیر متان اشاره نمود.
باجاج همینطور تصریح کرد که موتورسواران می توانند انتظار کاهش قابل توجهی در هزینه های عملیاتی داشته باشند که تنها از نظر هزینه سوخت از ۵۰ تا ۶۵ درصد متغیر است.
اگر اینطور باشد، موتورسیکلت CNG باجاج به گزینه ای سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه تبدیل می شود.
قابل ذکر است که این موتورسیکلت جدید ابتدا در کشور هند عرضه خواهد شد.
کشور هند یک بازار ایده آل بعنوان یک بستر آزمایشی است، چونکه انتظار می رود ارزش بازار موتورسیکلت امسال در این کشور حدود ۳۱ میلیارد دلار باشد و اگر در آنجا کارایی خویش را نشان دهد، با اطمینان نسبی میتوان گفت جهت استفاده در سایر کشورها هم مناسب می باشد و میتوان آنرا صادر کرد.
عرضه زودتر از موعد
راجیو باجاج در همان مصاحبه اشاره نمود که این شرکت می خواهد این موتورسیکلت را در سال ۲۰۲۵ عرضه نماید. با این وجود، به قول رسانه های هندی، در جدول زمانی آن بازبینی شده و رونمایی از آن برای ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴(۲۹ خرداد ۱۴۰۳) تعیین شده است.
چند عکس در ماه مارس از یک موتورسیکلت استتار شده با یک مخزن سوخت غیرعادی بزرگ به اشتراک گذاشته شد که گفته شد در کنار یک مدل باجاج پلاتینا ۱۱۰ درحال گذراندن آزمایش های محک است. این نشان داده است که موتورسیکلت CNG باجاج احیانا با موتوری ۱۱۰ سی سی ارائه شود.
همینطور ماه گذشته تصاویر بیشتری منتشر گردید که به نظر می رسید این موتورسیکلت دارای پیشرانه ۱۲۵ سی سی و تنظیمات دوگانه سوز است. این عکس ها برخی مشخصات بالقوه را هم همچون چرخ های با قطر ۴۳ سانتی متر با لاستیک های بدون تیوب ۸۰/۱۰۰، صفحه کیلومتر نیمه دیجیتال، فرمان تلسکوپی و چراغ جلوی LED نشان می دادند.
با این وجود خود شرکت باجاج هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در مورد موتورسیکلت جدید خود منتشر نکرده است. اما اگر در تاریخ وعده داده شده عرضه گردد، دیگر لازم نیست خیلی منتظر بمانیم تا این موتورسیکلت که هنوز نامی برای آن اعلام نشده است، به صورت رسمی معرفی شود.



1403/02/16
08:37:28
5.0 / 5
314
تگهای خبر: استاندارد , تولید , دیجیتال , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵