ساخت قوی ترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان با بودجه یک میلیارد دلاری

ساخت قوی ترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان با بودجه یک میلیارد دلاری

به گزارش گردو دانلود، قوی ترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان متعلق به روسیه معروف به روسیا(Rossiya) با ۶۹ هزار و ۷۰۰ تن وزن و دو راکتور هسته ای قادر خواهد بود یخ هایی با ضخامت ۴ متری را درنوردد.


به گزارش گردو دانلود به نقل از ایسنا، روسیه به برنامه خود برای توسعه بزرگترین کشتی یخ شکن هسته ای جهان ادامه می دهد و بودجه پیشنهادی تقریبا یک میلیارد دلاری را برای سه سال آینده به منظور تکمیل «روسیا» مختص کرده است.
به نقل از آی ای، این کشتی که احیانا روسیا(Rossiya) نام خواهد داشت، مقرر است یک کشتی پیشگام در حوزه تخصصی خود باشد و احیانا در نوع خود یگانه خواهد بود.
این کشتی مقرر است یک نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی داشته باشد که قدرت آنرا نسبت به هر یخ شکن هسته ای دیگر، دو برابر می کند.

توسعه تجارت دریایی

یک یخ شکن که با انرژی هسته ای کار می کند، دارای یک نیروگاه هسته ای است که برای سیستم پیشران کشتی انرژی تولید می کند.
در حالیکه هزینه های عملیاتی بالاست، این یخ شکن ها بخصوص در راه دریاهای شمال مزایای قابل توجهی نسبت به یخ شکن های دیزلی دارند. نیازهای سنگین کشتی های یخ شکن به انرژی، انتخابهای محدودی را برای سوخت گیری در امتداد سواحل سیبری فراهم می آورد و استقامت مورد نیاز را برای انجام عملیات کشتی های دیزلی در این منطقه دشوار می کند.
هم اکنون، روسیه تنها کشوری است که یخ شکن های هسته ای می سازد و راه اندازی می نماید و از زمان اتحاد جماهیر شوروی چندین کشتی برای تسهیل کشتیرانی در راه دریای شمال و پشتیبانی از پایگاه های روسی قطب شمال توسعه داده است.
«روسیا» با وزن ۶۹ هزار و ۷۰۰ تن از دو راکتور RITM-۴۰۰ تغذیه خواهد نمود که به این کشتی اجازه می دهد تا از یخ هایی با ضخامت ۱۳ فوت(۴ متر) عبور کند که تقریبا دو برابر ظرفیت یخ شکن های هسته ای کلاس آرکتیکا(Arktika) است. این توانایی پیشرفته، «روسیا» را بعنوان یک دارایی محوری در تقویت حمل و نقل دریایی در منطقه قطب شمال قرار می دهد.
یخ شکن هسته ای «روسیا» مقرر است نقش مهمی در تسهیل حمل و نقل دریایی در سرتاسر قطب شمال ایفا کند.
این کشتی با طول ۴۸ متری خود طوری طراحی شده است که کانال های گسترده ای را در یخ ها ایجاد نماید تا عبور ایمن حامل های گازهای LNG و نفتکش ها را از چالش برانگیزترین بخش های مسیر دریای شمال روسیه بخصوص در دریاهای سیبری شرقی و چوکچی آسان کند.
از آنجاییکه چین به دنبال ایجاد مسیرهای منظم حمل و نقل کانتینری در قطب شمال است، «روسیا» می تواند در آینده ناوگانی از کشتی های باری را هم اسکورت کند.

گسترش ناوگان هسته ای

ساخت کشتی یخ شکن «روسیا» در کارخانه کشتی سازی زوزدا(Zvezda) در روسیه و از ژوئیه ۲۰۲۰ شروع شده است، اما با موانع قابل توجهی روبرو شده که منجر به بازبینی در جدول زمانی تحویل آن از سال ۲۰۲۷ به سال ۲۰۳۰ شده است.
سازندگان آن می گویند هم اکنون تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد از روند ساخت این کشتی تکمیل شده است.
بودجه برنامه ریزی شده ۹۰ میلیارد روبلی که به صورت مساوی در سالهای ۲۰۲۵، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ تخصیص داده شده است، سرمایه گذاری قابل توجهی را در این پروژه نشان داده است.
با تحریم های غرب دسترسی به بازارهای اروپایی برای نفت و LNG روسیه را محدود کرده است و انتظار می رود این یخ شکن نقش مهمی در صادرات منابع به آسیا، بخصوص چین در فصل زمستان ایفا کند.
روسیه می خواهد تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۱۷ یخ شکن را در امتداد مسیر دریای شمال مستقر کند که متشکل از ۱۳ کشتی هسته ای و چهار کشتی جدید متعارف است. هم اکنون این کشور هفت فروند یخ شکن هسته ای درحال فعالیت دارد که چهار فروند دیگر در دست ساخت و یک فروند دیگر درحال سفارش است.
روسیه می خواهد برای بهینه سازی منابع از یخ شکن های غیرهسته ای در خلیج های کمتر شلوغ استفاده نماید، در نتیجه به همه یخ شکن های هسته ای اجازه می دهد تا روی بخش های چالش برانگیز تمرکز کنند.




منبع:

1403/07/28
09:28:43
5.0 / 5
39
تگهای خبر: پروژه , تولید , طراحی , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳